90% מהעסקים בישראל נסגרים – איך תצליחו גם בלי אקזיט מטורף?
נתחיל בסטטיסטיקות: יש 530,000 בעלי עסקים בישראל. בשנת 2017 מתוך 10 עסקים נסגרו 9. הנתונים של שנת 2017 הם שיא כל הזמנים בסגירת עסקים.
השאלה הגדולה היא האם בשנת 2018 השתנה משהו? התשובה – רוב הסיכויים שלא…
באומת הסטארטאפים והאקזיטים (ישראל כמובן) נוצר מיתוג שרק צריך רעיון מנצח ואנחנו בדרך לבנק עם צ’ק שמן ומייד לאחר ההפקדה טלפון לסוכן הנסיעות להזמין טיסה במחלקה ראשונה, לקריביים (איך לא) עם כוס קוקטייל ביד והחיים יפים… רק שבאומה שוכחים לספר שרק 5% מהסטארטאפים באמת מצליחים ולוקח הרבה מאוד זמן, יזע ולא מעט דמעות עד שבאמת משהו קורה והרוב – סוגרים.
רוב בעלי העסקים בטוחים (ותעזו להגיד להם אחרת) שהרעיון שלהם למיזם / עסק זה לפחות הפייסבוק הבא, גם אם אין להם אפילו יום אחד של ניסיון בתחום. אז עכשיו מגיעות ההערות של – “צריך להעיז ולחלום”, “עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה” ועוד. אבל בואו נהיה ריאלים רק לשנייה, אתם באמת מוכנים לחובות מטורפים? חיים של עבודה קשה רק כדי להחזיר הלוואות או שתסתפקו בפשיטת רגל?
אחרי כל הרעש הזה, בואו נירגע ונדבר בהיגיון – אפשר להצליח בגדול ואפשר גם ליהנות ולהיות בעל עסק בלי אקזיט מטורף, אבל יש פה מקום להרבה אחריות והבנה שבלי כמה פעולות משמעותיות, נהפוך להיות חלק מהסטטיסטיקה. יש המון פרסומות עם הבטחות שנהיה עשירים, נקבל עשרות לידים ויזרמו לקוחות בהמוניהם, אם רק נלחץ כאן. אבל האם אי פעם ראיתם מישהו שלחץ על כפתור (מחוץ לקזינו) שזרמו אליו לקוחות?
אז בחיים האמיתיים דברים עובדים קצת אחרת. צריך להשקיע בשיווק כל עוד יש לכם עסק ואף פעם לא להוריד את הרגל מהגז – גם קוקה קולה מעולם לא העיזה להפסיק ולשווק, על אף הכוח העצום שלה.
אז מה כן לעשות?
לשאול והרבה! לא לקבל החלטות על סמך “נראה לי שזה בסדר”. תבחנו אם יש ממליצים, מי ממליץ ותשוו תשובות בין העונים.
להיות כל הזמן בעשייה, ולא להפסיק לרגע גם אם יש הרבה עבודה
לבחון את השטח ולהיות ערים לשינויים, גם אם מצליח, אין לדעת מה יהיה מחר
נטוורקינג והרבה מאוד במיוחד בזכות הסיבות האלו:
1 – התפתחות אישית – תלמדו להציג את עצמכם וליצור קשרים ומערכות יחסים
2 – פתיחת דלתות – במהלך הזמן תלמדו עם מי להתחבר כדי להגיע למקומות שיוכלו להוביל אתכם לאנשי מפתח
3 – חכמת ההמונים – יש המון ידע בנטוורקינג לגבי נושאים עסקיים ואישיים, הזדמנות מצוינת להיפגש עם מומחים מתחומים שונים כדי לרכוש את הידע הדרוש לכם
4 – פידבקים – קשה לדעת מה תהיה תגובת קהל היעד למוצר או שירות חדש ובהחלט אפשר להשתמש בפלטפורמה הזו לקבל ביקורות וללמוד מהן.
5 – קשרים ולא בשיער – רשת עסקית חזקה שומרת עליכם, מגנה עליכם ודואגת לכם ככל שהיא גדלה וכבעל עסק עצמאי, אין חשוב מזה
שימו לב – הרוב רואים את הנטוורקינג כמקום למכור וזה הדבר האחרון שצריך לעשות, צרו קשרים ומערכות יחסים שילוו אתכם לכל אורך הדרך.
ולא לשכוח, לטעות והרבה – אין מה לעשות, כדי ללמוד צריך לטעות, זה בסדר ואין טעם להלקאה עצמית אבל כן לוודא להשתפר בכל פעם
תיהנו מההצלחות, תלמדו מהכישלונות והעיקר להיות בעשייה כל הזמן.
הכותבת היא כנרת אייזנברג, היזמת של מפגשי נטוורקינג ויין