גיל הפנסיה של נשים עומד לעלות ל-64 ויש לזה השלכות
תוחלת החיים העולה, מביאה עימה את הצורך הדוחק לעדכן את תנאי הפרישה, שאם לא כן, כולנו (גם המיעוט שחוסך לטובת הפנסיה באופן שוטף מגיל צעיר ובסכומים גבוהים) נגלה לאחר גיל הפרישה שאנו זכאים לקבל קצבאות פנסיה זעומות. התחזיות הקודרות בנוגע לעתיד הפנסיה שלנו בלא התאמות, הובילו את מקבלי ההחלטות לדון בהעלאת גיל הפרישה, מה שישפיע לטובה על קצבאות הפנסיה החודשיות בהינתן גיל פרישה מאוחר יותר – אולם, כמובן, יגרום לכולנו לעבוד במשך יותר שנים. במהלך חודש נובמבר אישרה וועדת הכספים את מתווה העלאת גיל הפנסיה לנשים מ – 62 ל – 64. ההחלטה צפויה לפגוע באופן מיידי בכ – 50,000 נשים, ביניהן נשים שעובדות בעבודות שוחקות במיוחד, נשים שנפלטו משוק העבודה עקב גילן על אף שהן עדיין לא בגיל הפנסיה, ונשים בעלות הכנסות נמוכות. כעת, דנים בוועדת הכספים על החרגות מן המתווה ועל מהות אותם “מקצועות שוחקים” אשר יזכו לקביעת גיל פרישה מוקדם יותר.
העלאת גיל הפרישה – מה הבעיה?
פעם, היתה נהוגה בישראל פנסיה תקציבית. בימי הפנסיה התקציבית, ידעו הפורשים כי הם זכאים לקצבה חודשית אשר נקבעת על פי גובה השכר שלהם ובלי קשר לכמות הכסף שחסכו. מבנה החיסכון לפנסיה כיום אינו כזה (היום נהוגה בארץ פנסיה צוברת), והקצבאות החודשיות כתוצאה מהחיסכון לפנסיה נגזרות באופן ישיר מכמות הכסף שהצלחנו לחסוך בתכנית הפנסיה שלנו. נשים, באופן סטטיסטי, עובדות פחות שנים מגברים ובשכר נמוך בממוצע מהם. הן פורשות בגיל 62 – חמש שנים לפני הגברים, ובנוסף לכל אלה – הן גם חיות יותר שנים. כל הנתונים הללו, מביאים אותנו למצב העגום, בו אישה שחסכה פחות כסף מהגבר, במשך פחות שנות עבודה בממוצע, צריכות לחלק את כספי הצבירה שלהן על פני יותר שנים. המשמעות – קצבת פנסיה זעומה, ונשים שעבדו וגידלו משפחות כל החיים, אשר צפויות לקבל הכנסה שתוריד אותן במהירות אל מתחת לקו העוני בשנות הפנסיה שלהן.
העלאת גיל הפנסיה – לטובת שוויון מגדרי
אם כן, הבחירה להעלות את גיל הפנסיה היא נכונה מההיבט של שוויון בין מגדרי, היא תסייע לנשים להעלות את הסכום הנחסך לטובת הפרישה, ותאפשר הכנסה מכובדת יותר לאחר שנות הפרישה. על פי המתווה בו דנה וועדת הכספים ממש בימים אלה, גיל הפרישה לנשים יעלה בהדרגה מ- 62 ל- 64 על פני עשר שנים, החל מהשנה הבאה. החוק קובע החרגות מובנות לאוכלוסיית הנשים המוחלשות, כך שכ – 50,000 נשים לא יושפעו ממנו. פלחי האוכלוסייה שלא יושפעו מהעלאת גיל הפנסיה הן:
- נשים שעובדות בעבודות שוחקות (על הגדרת עבודות אלה שוקדים בוועדה כעת)
- נשים בנות 55 ומעלה שנפלטו משוק העבודה ואינן מצליחות למצוא עבודה חדשה
- נשים שמשתכרות שכר נמוך במיוחד
גיל הפנסיה עבור נשים שעובדות במקצועות שוחקים לא ייפגע
וועדת הכספים דנה כעת בנושא המקצועות השוחקים. ההסכמה היא כי במקצועות שיוגדרו כשוחקים, ניתן יהיה להקדים את גיל הפרישה מבלי לפגוע בזכויות העובדת או זכאותה לקצבת פנסיה. מדובר, על פי ההערכה, בכ – 40,000 נשים, ועלות ההחרגה הצפויה היא מעל 4 מיליארדי שקלים לאורך העשור הקרוב, והחשש שההחרגה מהווה תמריץ שלילי לעבודה היא זו הגורמת לחוסר הסכמה בין המתדיינים בנוגע להגדרת המקצועות השוחקים בקרב נשים.
שינויים נוספים שימנעו פגיעה כספית בנשים מוחלשות
בנוסף להעלאה מדורגת של גיל הפנסיה לנשים, דובר בוועדה על מתן סיוע לשכבות המוחלשוות כלכלית של הנשים, כך:
- החל מגיל 55, נשים תהיינה זכאיות לעד 24 חודשים של דמי אבטלה, אותם ניתן לחלק לשתי פעימות נפרדות. זאת, בניגוד למצב הקיים כיום, בו כל מובטל זכאי לקבל עד שבעה חודשים בלבד של דמי אבטלה
- נשים בנות 55 ומעלה תזכינה לעדיפות בהגשת בקשות להכשרות מקצועיות, שתאפשר להן להרחיב את היכולות התעסוקתיות שלהן ולעבור מעבודה פחות רווחית לאחת רווחית יותר – זאת, במקביל לקבלת דמי אבטלה
- נשים החל מגיל 57 המשתכרות שכר נמוך יוכלו לקבל מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) בגובה עד פי 2.5 מגובה המענק כיום