עסק משפחתי מצליח הוא ממש לא חלום – תלמדו מהעסקים שהצליחו
אם גם אתם חשים התנגדות לרעיון של עסק משפחתי – המאמר הזה הוא בדיוק בשבילכם. כדאי שתדעו, שחלק מהעסקים הגדולים בעולם, הם עסקים משפחתיים. מחקרים וסקרים דווקא מראים, כי לעסקים משפחתיים – בניהול נכון – סיכוי טוב יותר להפוך משגשגים. יצאנו לבדוק מהו הסוד, שהפך את החברות המשפחתיות המצליחות, מצליחות כל כך. כל הנתונים והמסקנות – לפניכם.
עסק משפחתי – הרבה יותר מאשר המכולת השכונתית
אז נכון, מרביתנו, כשאנחנו חושבים על עסק משפחתי, אנחנו חושבים על עסק בסגנון “כהן ובניו”, עסק בעל פעילות מוגבלת, אזורית, ניהול ישנוני ולא מקצועי. תחשבו שוב. הנה כמה מהעסקים שאתם בוודאי מכירים, אשר התחילו את דרכם כעסקים משפחתיים:
- וולמארט – עם שווי שוק של כמעט 250 מיליארדי שקלים, קשה אולי להאמין שהארגון המוכר בכל העולם נוסד על ידי משפחת וולטון, אשר עדיין מחזיקה בכמחצית ממניותיו. חמשת האחים המחזיקים בבעלות על הארגון העצום, הם מהעשירים בעולם.
- סמסונג – חברת טכנולוגיות המידע היתה חברה קטנה ומדשדשת, כאשר דור ההמשך, בן המייסדים לי-קון-הי נכנס לתפקיד מנהל השיווק והזניק את החברה למימדיה הבינלאומיים. כיום, משמש לי-קון-הי יו”ר החברה ושלושת ילדיו (בנו ושתי בנותיו) משמשים בתפקידי מפתח בחברה ובהנהלה
- פולקסווגן – פרדיננד פורשה, הקים את החברה בתחילת המאה הקודמת, וכמו כן היה חבר נלהב של המפלגה הנאצית ותכנן את הרכב הראשון בייצור החברה באופן אישי עבור אדולף היטלר. כיום, חמישה בני משפחה עדיין מכהנים כחברה ההנהלה הבכירה של הארגון
- ועוד רבים, ביניהם מותג הגלידות הבין לאומי בן אנד ג’ריס, חברת האופנה זארה, יצרנית הרכב פורד, יצרנית מותגי הספורט נייקי, ואחרים
ניראה שהסטטיסטיקה אוהבת עסקים משפחתיים
אומרים שניהול המשפחה הוא עסק לכל דבר. אולי זו הסיבה, שמנהלים רבים בוחרים לייסד, לנהל ולהפעיל ארגונים ביחד עם חברי המשפחה שלהם. בישראל, מעל 75% מהעסקים הקטנים והבינוניים מתנהלים בשיתוף חברי משפחה. כ- 50% מן החברות הישראליות שהונפקו בבורסה, הן בבעלות בני משפחה. גם בארה”ב הסיפור אינו שונה – יותר מ – 40% מהארגונים המונפקים בבורסה, הם ארגונים בבעלות משפחתית. ניראה כי ארגונים בניהול משפחתי הם מצליחים יותר מארגונים שאינם בניהול משפחתי. על פי נתונים שנאספו בין השנים 2007 – 2012, עולה כי הארגונים שנבדקו והיו בבעלות משפחתית נהנו מרווחיות גבוהה פי 1.3 ביחס לארגונים שאינם בבעלות משפחתית, הארגונים המשפחתיים התנהלו בצורה יציבה יותר – גם אלה שהושפעו מהמשבר הכלל עולמי במהלך איסוף הנתונים בשנים 2008 – 2010, ואפילו תשואת המניות הייתה בממוצע גבוהה יותר בארגונים בניהול משפחתי ביחס לכאלה שאינם בניהול בני משפחה.
עסק משפחתי – מה סוד ההצלחה?
בארגונים משפחתיים, בניגוד לארגונים המנוהלים על ידי אנשי מקצוע “מבחוץ”, אחת ההשפעות הבולטות היא המעורבות האישית והחשיבה לטווח ארוך של בני המשפחה. ייתכן, שהמוטיבציה הנובעת מאינטרסים אישיים היא זו המניעה עסקים משפחתיים להצליח יותר. עוד מאפיין בולט בניהול של ארגונים משפחתיים גדולים ביחס לניהול ארגונים שאינם משפחתיים, הוא גודל הדירקטוריון או מועצת המנהלים (או כמות האנשים האמונים על קבלת החלטות). אמנם, דירקטוריון רב משתתפים יותר משמעו לא פעם תהליך מורכב וארוך יותר של קבלת החלטות – אולם ניראה כי דירקטוריונים גדולים של בני משפחה מקבלים החלטות טובות יותר לטווח ארוך ביחס לדירקטוריונים ומועצות מנהלים של ארגונים שאינם בניהול בני משפחה. בממוצע, דירקטוריונים של ארגונים בניהול משפחתי הם גדולים בשמונה חברים ביחס לדירקטוריונים של עסקי שאינם בניהול משפחתי. עוד הבדל מעניין בדירקטוריונים של עסקים משפחתיים, הוא נוכחות נשית גבוהה יותר (בערך 1.5 נשים בדירקטוריונים של ארגונים משפחתיים, ביחס לאישה אחת בלבד בדירקטוריונים של ארגונים שאינם בניהול משפחתי)
שלושה טיפים להצלחת עסקים משפחתיים
חושבים להתקשר לבן משפחה ולהזמין אותו לנהל לצידכם את העסק? הנה שלושה טיפים לניהול מוצלח יותר של עסקים משפחתיים:
- התייחסו לשותפות ביניכם ברצינות ובענייניות. השתדלו שלא לערב רגשות או נתונים שאינם רלוונטיים במערכת היחסים העסקית שלכם ובתהליך קבלת ההחלטות לעסק
- אם אתם בוחרים לנהל את העסק בצורה משפחתית – עמדו מאחורי הדברים שלכם, והעניקו לבני המשפחה זכויות, בעלות על העסק, מניות, יכולת ניהולית ויכולת קבלת החלטות. ניראה כי יהיה נבון מבחינה כלכלית לעודד את בני המשפחה להרגיש חלק מהעסק, ולא רק “לבוא לעבודה”
- הקפידו על חלוקת סמכויות ברורה, ואל “תדרכו על הרגליים” של מנהלים אחרים, בין אם הם בני משפחה או בין אם לאו. אם הענקתם, כמייסדי העסק, את האחריות הניהולית בתחום כלשהוא למנהל אחר – קבלו את סמכותו להחליט ולנהל את התחום שלו ללא התערבות יתרה, שיפוט או ביקורת מצידכם