דואר ישראל – סניפים, שירותים, עלויות, וכל מה שצריך לדעת
שירות דואר הוא עניין בסיסי וקיים בכל רחבי העולם, בעבר הסתכמו שירותי דואר בהעברת מכתבים וחבילות אולם כיום מעניק דואר ישראל מגוון גדול של שירותים כגון תשלומי אגרות, הנפקת מסמכים ממשלתיים שונים, העברת בעלות לרכב, העברת כספים בינלאומית, רכישת מט”ח, שירותי בנקאות (בנק הדואר) דומים באופיים לאלה שניתן לקבל בבנק מסחרי, מכירת מגוון מוצרים (כולל גדג’טים למיניהם, סמרטפונים, כרטיסי ברכה וערכות לחג לילדים), שירותי בלדרות בארץ ובעולם ועוד.
דואר ישראל המשופר מציג – מגוון גדול ומתחדש של שירותים
אחד האתגרים עימם מתמודד שירות דואר ישראל הוא התפתחות טכנולוגית מהירה המחייבת עדכון שוטף של אופי השירותים המוצעים בסניפי הדואר. בעידן האינטרנט מצפים אזרחי המדינה לקבל שירות מהיר, מדויק וללא המתנה ארוכה בסניף. מבחינת שירות העברת מעטפות מציע דואר ישראל משלוח רגיל (מתיבת דואר אליה ניתן לשלשל את המכתב ועד לכתובת הנמען), משלוח חבילות ומעטפות בדואר רשום (יש לגשת לסניף כדי למסור את הפריט למשלוח), משלוח בדואר שליחים מהיר (מסירה ידנית בתוך 24 שעות), ניתן לבטח את הפריט שנשלח, לעקוב אחריו באתר הדואר (לפי מספר משלוח), לקבל מסרון ברגע שנימסר, לקבל אישור מסירה חתום ועוד.
שירותים נוספים שמספק דואר ישראל כוללים שירותי בלדרות בינלאומית (EMS, כולל עמילות מכס), הגשת תביעות למס הכנסה שלילי, תשלום אגרות, דוחות, קנסות, חשבונות וכיוצא באלה, הוצאת מגוון מסמכים ממשלתיים (נסח טאבו למשל), רכישת מט”ח, שירותי בנקאות (כולל הוצאה ושימוש בכרטיס אשראי), רישום לקופת חולים, העברת מזומן (בארץ ולחו”ל), רכישת מט”ח, שליחה וקבלת פקסים, שירות בולאי (לאספנים), הפצה עסקית (לחומר שיווקי למשל) ועוד.
שיפור השירות בדואר ישראל
בשנת 2015 פרסם מבקר המדינה דו”ח חמור אודות תפקודים לקויים בסניפי דואר ישראל, בדו”ח צוין כי למעלה מ – 70% מן התלונות הרבות המוגשות כנגד הדואר נמצאו מוצדקות. כיום, לאחר שחלפו למעלה משנתיים, נראה שמתחולל שינוי לטובה. בין היתר ניתן להזמין מראש תור כך שנמנעת המתנה ארוכה בסניף, הדואר נקשר עם עסקים מקומיים המוסרים מכתבים רשומים וחבילות, הוארכו שעות הפעילות בכ – 700 סניפי הדואר הפזורים ברחבי הארץ ועוד.
עלות שירותי דואר ישראל בארץ
מבחינת המחיר שגובים בדואר על השירותים השונים המצב בארץ הוא סביר אם כי במדינות רבות העלויות נמוכות יותר. מבחינה זו נראה שהעובדה שעד היום מדובר בשירות ממשלתי מונופוליסטי אינה משחקת לידי הציבור, אם היה נפתח השוק לתחרות אין ספק שהמחירים היו יורדים. עם זאת עיקר הביקורת הנוגעת לשירותי הדואר עוסקת באיכות השירות ולא במחיר שאנו נדרשים לשלם עבורו. מידע רב אודות שירותי הדואר ניתן למצוא באתר דואר ישראל, כך למשל ניתן בקלות לאתר את הסניף הקרוב ביותר, לברר שעות פתיחה, לעקוב אחר משלוח, לברר עלויות ועוד. הזמנת תור מבוצעת באמצעות שירות חיצוני, ניתן להזמין תור באופן מקוון מן המחשב או דרך אפליקציית “My Visit” (המשמשת לקביעות תור במגוון גופים כגון משרדי ממשלה שונים, תאגידי מים, עיריות ועוד). תעריפי הדואר מעודכנים מעת לעת. כדי לקבל סדר גודל, משלוח מכתב רגיל בארץ (עד 50 גרם) עולה 2.2 ש”ח, דואר רשום עד 50 גרם 11.5 ש”ח, דואר מהיר בין עירוני לחבילה עד 10 קילוגרם 48.5 ש”ח. כאשר משווים את המחירים לאלטרנטיבות בדמות חברות הפצה פרטיות מסתבר שמדובר במחירים תחרותיים מאוד.
בימי המנדט הבריטי, טרם קום המדינה, שירות הדואר נתון היה בידי ממשלת אנגליה. עם קום המדינה פעלה ממשלת ישראל להבטיח שירותי דואר נאותים בארץ ואף הוקם “משרד הדואר” (בראשות שר דואר) שלימים החליף שמו ל”משרד התקשורת”. מסיבות שונות ובמשך שנים רבות לקו שירותי הדואר בארץ בחסר. בשנת 1986 נעשה ניסיון לשפר את המצב, הוקמה רשות הדואר אשר הפכה בשנת 2006 לחברה ממשלתית – “דואר ישראל בע”מ”. העובדה שדואר ישראל מחזיק במונופול למתן שלל שירותים גררה ברבות השנים ביקורת חריפה על רקע איכות שירות ירודה (תורים ארוכים, משלוח איטי, אבדן מכתבים וחבילות, חוסר יעילות, צבירת הפסדים שהיה צורך לכסות מכספי מיסים ועוד). משנת 2015 מצויה חברת דואר ישראל בתהליך יישום תוכנית הבראה, כל זאת תחת מנכ”ל חדש. כיום, לקראת סוף שנת 2017 פירות התוכנית כבר מורגשים היטב בשטח.