רכבת ישראל – מה קורה עכשיו, ולאן מועדות פנינו?
נכון לסוף שנת 2017 חברת “רכבת ישראל בע”מ” אמונה על כל תחום התחבורה המסילתית בארץ. רכבת ישראל היא חברה ממשלתית שהוקמה עם קום המדינה כדי להמשיך להפעיל קווי רכבת שכבר היו בשימוש, לקדם פריסת קווי רכבת נוספים וליעל את השירות. מסילת הרכבת הראשונה בארץ, לירושלים, הונחה על ידי התורכים בסוף המאה 19 (עידן השלטון העותומאני) עוד קווים נוספו ברבות השנים ובימי המנדט הבריטי יצאו מישראל רכבות למצרים, סוריה ואיסטנבול. בעת הסוערת שקדמה לקום המדינה נותקו המסילות מן המדינות השכנות ועד היום אין תנועה של רכבות אל מחוץ לגבולות הארץ. בהיותה חברה ממשלתית לה מונופול על תחום מסוים נדרשה רכבת ישראל להתמודד עם אתגר הבטחת התנהלות יעילה וקידום בקצב ראוי של שירות תחבורה חיוני לו השפעה מרחיקת לכת על פיתוח הארץ ואיכות החיים בה. במהלך עשרות שנות פעילותה ידעה רכבת ישראל עליות ומורדות, הוטחה בה ביקורת אך גם קצרה שבחים. בעשר השנים האחרונות נראה שברכבת ישראל עושים חייל, שירות הרכבות הקיים אמין ואיכותי, רכבות הנוסעים חדישות ונוחות, רכבות מטען נותנות מענה לצרכיהם של מפעלים חשובים (דוגמת “מפעלי ים המלח” ונמלי הים) ותחום התחבורה המסילתית מצוי בתנופת פיתוח הכוללת הקמת רכבת קלה בירושלים ובתל אביב.
אספנו עבורכם מידע אשר יסייע לכם להבין עד כמה ולמי משתלם לעשות שימוש ברכבת, לקבל תמונה אודות מצב העניינים כיום, להכיר את התוכניות הקורמות עור וגידים ולהציץ אל מה שצופן בחובו העתיד. נקדים ונאמר שהנתונים נוגעים לשירות רכבות הנוסעים בלבד (אין התייחסות לרכבות המטען).
רשת מסילות הרכבת והתחנות הפרושות לאורכן
לא נפרט את מיקום 61 התחנות הקיימות בארץ (נכון לסוף שנת 2017), כדי להבין לאן ניתן להגיע ברכבת נתאר את האופן בו פרושה רשת המסילות. ממסילה מרכזית (המכונה “הקו הראשי“) החוצה את הארץ כמעט לכל אורכה, מדימונה ועד לנהריה, ישנם פיצולים, ביניהם מסילת הירקון (אל בני ברק ופתח תיקווה), מסילת העמק (מפרץ חיפה, עפולה ובית שאן), מסילת השרון (ראש העין, כפר סבא, הוד השרון ובעתיד גם להרצליה ורעננה), מסילת רכבת תל אביב (תחנות שונות בעיר, חולון וראשון לציון), הרכבת למודיעין (דרך נמל התעופה בן גוריון), המסילה המזרחית (לוד, ראש העין, בעיקר לתנועת רכבות משא), מסילת לוד – אשקלון (דרך באר יעקוב, יבנה ואשדוד), מסילת שורק (לירושלים דרך נען ובית שמש), מסילת אשקלון – באר שבע (דרך אופקים, נתיבות ושדרות) ועוד. האופן בו פרושה רשת המסילות מאפשרת תנועה נוחה בין תחנות על אותו קו אולם המצב מורכב מעט יותר כאשר תחנת היעד היא חלק מקו אחר, במקרים כאלה יש להחליף רכבות, לעיתים יותר מפעם אחת. ברכבת ישראל שוקדים על תזמון הרכבות כך שמירב הנוסעים יוכלו לתכנן את נסיעותיהם כך שיגזלו זמן מועט ככל האפשר.
עלות הנסיעה
רכבת ישראל מציעה מגוון רחב של כרטיסים, לרכבת בלבד, כרטיסים משולבים (רכבת + אוטובוס), כרטיסי רב קו (יומיים, שבועיים וחודשיים) ועוד. ישנם תעריפים מוזלים לילדים (ילדים מחת לגיל 5 אינם משלמים כלל), אזרחים וותיקים, סטודנטים, נכים, תעריפים שונים לכרטיסי כיוון אחד וכרטיסי הלוך/חזור ועוד. חיילים, שוטרים וסוהרים במדים אינם משלמים על נסיעות ברכבת וכך גם מתנדבים בשירות לאומי. כדי לקבל סדר גודל לעלות הנסיעה ברכבת הנה כמה דוגמאות, כרטיס בוגר הלוך ושוב בין תל אביב להרצליה יעלה 13.5 ש”ח, בין תל אביב וחיפה 44 ש”ח, תל אביב – ירושלים 32 ש”ח ותל אביב-ראשון לציון 21 ש”ח.
מה קורה אם לא מגיעים בזמן בשל עיכוב בתנועת הרכבות
ברכבת ישראל מבינים שקהל הנוסעים חייב להיות מסוגל לתכנן נסיעותיו תוך ידיעת שעות היציאה וההגעה (רק כך ניתן למשל לנסוע דרך קבע ברכבת לעבודה או ללימודים). ככל שמשתכלל שירות הרכבות מספר העיכובים יורד אולם מקרים כאלה עדיין מתרחשים. נוסעים שעוכבו זכאים לפיצוי, כך למשל כאשר יש עיכוב הגדול מ – 30 דקות ניתן לקבל כרטיס נסיעה חינם, סגירת זמנית של מקטע עשוי לזכות בהארכת תוקף כרטיס רב קו, ביטול רכבת עשוי לזכות בפיצוי בגין איחור ועוד.
תוכנית פיתוח רכבת ישראל עד שנת 2020
רכבת ישראל מצויה בעיצומו של יישום תוכנית פיתוח בהיקף של כ 30 מיליארד שקלים. בין שנת 2017 ועד שנת 2020 יגדל היקף התנועה מכ500 רכבות ביממה ל860, מספר הנוסעים יאמיר עד לכדי 70 מיליון בשנה. הרכבות בישראל יוסבו לפעולה בחשמל, מסילות חדשות יונחו, תחנות חדשות יוקמו, תחנות קיימות תשודרגנה, משאבים גדולים יושקעו בהגברת הבטיחות (הפרדה רב מפלסית, שדרוג מערכת האיתות והקשר) ועוד. איכות והיקף השירות שמספקת רכבת ישראל כבר היום, תנופת הפיתוח שתחום התחבורה ברכבת מצוי בו והפקקים בשעות העומס בכבישים עשויים להפוך את הנסיעה ברכבת לפתרון מצוין גם עבורכם.